Woonkrediet
15 March 2023
Julie is een jonge vrouw met een beperking. Al jaren woont ze in het centrum van Gent in een klein maar gezellig huisje. Haar normale leventje krijgt plots een andere wending wanneer de huisbaas haar woning te koop zet. Gaat Julie nog kunnen blijven wonen?
Julie is een persoon met beperking en woont in een klein huisje in Gent. Plots verrast de huisbaas haar door een groot bord “te koop” aan de gevel te hangen.
Een kleine paniek overvalt haar. Gaat zij haar huisje moeten verlaten? Kan ze de woning misschien zelf kopen? Gaat ze wel een hypothecair krediet kunnen krijgen?
Tal van vragen spoken door haar hoofd. Na overleg met haar papa doet ze een bod op de woning. Haar bod wordt aanvaard. Fantastisch!
Maar nu nog een woonlening. Ze maakt een afspraak bij haar eigen bank. Ze moet wel enkele weken wachten, want er is niet meteen plaats.
Opnieuw stress. Waarom kan de bank haar nu toch niet direct ontvangen?
Uiteindelijk is het moment van de afspraak met de huisbankier aangebroken. Ze vertelt haar verhaal. Na enkele dagen krijgt ze telefoon. Haar hypothecair krediet is geweigerd.
Hoe kan dat nu? Mijn eigen bank zegt “neen”. Ze gelooft haar eigen oren niet. Ze is toch al jaren klant en heeft er een beleggingsportefeuille van 85.000 EUR. Ook haar papa, André, is al jaren klant en heeft een spaarboekje van méér dan 50.000 EUR.
Haar wereld stort in! Ze is ten einde raad.
Ze contacteert een kredietbemiddelaar die ze kent van TV en radio. Die zal haar toch wel kunnen helpen…
Haar dossier wordt klaargemaakt en haar aanvraag wordt ingediend.
Dan begint het lange wachten. Na 6 weken krijgt ze te horen dat het toch niet kan en dat haar hypothecair krediet voor een tweede keer geweigerd is.
In paniek belt ze haar papa. Wat moet ze doen?
De papa van Julie vult ’s avonds een contactformulier in en stuurt het door. Onze kredietspecialist heeft ’s anderendaags, donderdag, telefonisch contact met de papa. Hij doet het volledige relaas. Onze kredietspecialist luistert aandachtig en stelt bijkomende vragen.
Er is een deadline… we hebben nog twee weken en dan moet de akte zelfs verlijden of is ze haar woning kwijt.
Na een eerste analyse ziet onze specialist meteen in waar het fout gelopen is. De vorige kredietbemiddelaar heeft de aanvraag bij de verkeerde kredietgever ingediend. Die aanvraag voor een hypothecair krediet zou sowieso geweigerd worden. Zoveel tijd verloren. Jammer, maar niets aan te doen.
Onze specialist denkt even na en ziet de oplossing. Hij weet waar hij het kredietdossier van Julie, een persoon met beperking, kan indienen. Hij somt alle documenten op die hij nodig zal hebben om het dossier te kunnen indienen. De papa belooft die allemaal dezelfde dag te bezorgen.
Voor alle zekerheid heeft onze medewerker nog contact met de accountmanager van de bank om een second opinion te hebben. Hij krijgt bevestiging. Deze aanvraag is haalbaar.
Onze medewerker heeft opnieuw contact met André, de papa van Julie om alle documenten dezelfde dag, donderdag, nog door te sturen zodat een kredietaanvraag ingediend kan worden.
’s Avonds laat wordt de aanvraag ingediend. Twee dagen later volgt het akkoord met het kredietaanbod. Een afspraak wordt gemaakt met Julie en haar papa. Dinsdag wordt het kredietaanbod getekend en worden alle stukken overgemaakt aan de bank en de notaris.
Toegegeven het krediet van Julie, als persoon met beperking, was geen evidente situatie. We begrijpen dat haar bank dit krediet weigert, omdat het een andere benadering vraagt. Voor haar krediet moet je de juiste puzzelstukken bij elkaar leggen en de acceptatiepolitiek van je kredietpartners door en door kennen. Onze medewerkers beheersen hun materie. Dit zorgde ervoor dat Julie nu eigenaar is geworden van haar huisje en niet op straat staat.
Verkeer jij ook in een moeilijke situatie en wil jij voor je hypothecair krediet graag verder geholpen worden door een specialist? Maak dan een afspraak.