Klant gaat failliet en sleurt Luc (bijna) mee in een drama
Chat met ons
Overslaan en naar de inhoud gaan

Klant gaat failliet en sleurt Luc (bijna) mee in een financieel drama

Investeringskrediet

2 March 2023

Geschreven door: Sven Van Santvliet

Luc is een succesvolle kleine ondernemer en biedt dienstverlening aan in de software en hardware business. Maar dan gaat plots het licht uit. Zijn klant gaat failliet en Luc krijgt een herziening van de belastingen en sociale bijdragen. Wordt dit ook zijn einde?

Luc is een kleine ondernemer. Hij heeft een eenmanszaak en biedt dienstverlening aan in de software en hardware business. Hij mag niet klagen en heeft een middelgrote onderneming als één van zijn belangrijkste klanten.

Maar dan gaat plots het licht uit. Zijn klant gaat failliet en betaalt dus geen facturen mee. Tot overmaat van ramp krijgt Luc een herziening van de belastingen en sociale bijdragen. Hij moet 40.000 EUR betalen. Geld dat hij niet heeft. Wordt dit ook zijn einde

Klant gaat failliet, wat moet je doen?

Enkele jaren geleden is Luc terecht blij en fier dat hij die onderneming tot één van zijn klanten mag rekenen. Het gaf hem werkzekerheid en dus ook zekerheid naar inkomsten. Maar dan gebeurt het dat zijn klant failliet gaat.

Zoals bij iedere faling wordt er dan een curator aangeduid. Deze gaat dan op basis van de boekhouding kijken wie de schuldeisers zijn. De curator schrijft dan iedereen aan om hun aangifte van schuldvordering in te dienen.

Wanneer alle schuldeisers dit gedaan hebben, kan de curator starten met een vereffening en verdeling.

Luc heeft zijn aangifte tijdig gedaan, maar vreest dat er niets voor hem zal overblijven.

Luc is geen bevoorrecht schuldeiser

Luc is immers geen bevoorrecht schuldeiser. Een bevoorrecht schuldeiser beschikt over een hogere rang dan andere schuldeisers.

Welke traditionele bevoorrechte schuldeisers zijn er?

  • Fiscus (openstaande belastingen)
  • Banken (investeringskredieten)
  • Personeel (achterstallig loon)

In het faillissement van de middelgrote onderneming zijn ook dit de bevoorrechte schuldeisers.

Na een gesprek met de curator weet Luc nu dat hij geen bevoorrecht schuldeiser is en dat er waarschijnlijk onvoldoende beschikbaar is om iedere chirografaire schuldeiser terug te betalen.

Een chirografaire schuldeiser is iemand die weliswaar een vordering heeft ten opzichte van de gefailleerde maar geen voorrecht heeft. Hij is dus een “gewone” schuldeiser en komt achteraan de rij bij de verdeling of moet de opbrengst verdelen onder de andere chirografaire schuldeisers.

Luc is dus een gewone schuldeiser.

Je belangrijkste klant gaat failliet : gevaarlijk spel! Wed niet op één paard

De zaken zijn van bij de start goed gegaan voor Luc. Hij is met enkele kleine klanten begonnen. Zeer lokaal.

Via een netwerkevent komt hij in contact met de zaakvoerder van de middelgrote onderneming. Luc kan starten met enkele kleine projecten als freelancer en ondersteuning van de afdeling. Omdat Luc in een specifieke niche werkt en beschikt over de nodige expertise, krijgt hij meer opdrachten. Hij werkt quasi fulltime voor deze onderneming en heeft geen tijd meer voor prospectie of bestaande klanten verder te servicen.

Zijn inkomen is hierdoor volledig afhankelijk van de middelgrote onderneming. Dit is gevaarlijk als die klant failliet gaat. Dat ondervindt Luc nu aan den lijve.

Je ziet dit trouwens geregeld bij kleine zelfstandigen. Ze werken dan voor één grote klant en beseffen niet dat dit een gevaar is voor hun eigen financiële onafhankelijkheid.

Wet van Murphy: herziening van belastingen en sociale bijdragen

Tot overmaat van ramp krijgt Luc in dezelfde periode een herziening van de belastingen en sociale bijdragen. Alles bij elkaar zou hij op korte termijn ongeveer 40.000 EUR moeten ophoesten.

Als je dan ook nog eens rekening houdt met zijn gederfde inkomsten van de failliete onderneming, dan heeft hij een groot probleem. Hij vreest dat hij hierdoor mee in een financieel drama zal terecht komen en dat hij zijn woning dreigt te verliezen.

Boekhouder van Luc verwijst hem door naar onze kredietspecialist

Luc schaamt zich in zekere zin. Hoe kon het zover komen? Ten einde raad heeft hij een gesprek met zijn boekhouder om te zoeken naar een oplossing. Hoe kan hij deze tijdelijke liquiditeitsspanning aanpakken?

Zijn boekhouder spreekt over onze kredietspecialist en raadt hem aan zo snel als mogelijk een afspraak te maken. Zo gezegd zo gedaan.

Diezelfde week zit Luc met onze kredietspecialist aan tafel en worden de nodige berekeningen gemaakt.

Luc is er gelukkig tijdig bij. Onze kredietspecialist vindt een oplossing bij één van de kredietpartners. Zo wordt een financieel en menselijk drama vermeden.

Jouw klant gaat failliet... Vermijd financiële problemen en maak een afspraak

Het geval van Luc is geen alleenstaand geval. De boodschap blijft om zo snel mogelijk actie te ondernemen en aangifte van je schuldvordering te doen en verder te kijken. Luc heeft een nieuw hypothecair krediet gekregen en is nu terug op goede weg. Hij heeft geleerd uit zijn fouten en heeft nu meer “kleine” klanten. Als daar eentje uit valt, dan heeft hij nog een vangnet met de anderen.

Riskeer jij in een gelijkaardige situatie terecht te komen? Wacht dan niet te lang en maak vandaag nog een afspraak.

Sven Van Santvliet

Sven is verantwoordelijke van Credishop. Hij is gepassioneerd door kredieten en zal je verder helpen met je persoonlijke lening of woonkrediet. Hij maakt graag tijd voor je vrij om een simulatie te maken voor je project. Verder verzorgt hij ook alle marketing van Credishop en schrijft hij alle artikels op de websites van Credishop, Hypotheek.be en Lenen.be. Alle blogartikels zijn gebaseerd op ware feiten.